Saturday, August 15, 2009

Konyang, Mongah Dan Hongeh.

Istilah "Konyang, Mongah Dan Hongeh" ini sebenarnya telah disuarakan oleh Tan Sri Anwar sewaktu pertemuan penulis dengan beliau baru-baru ini. Mana tidaknya, kerana dalam bulan Sya'aban sahaja sudah banyak jemputan kenduri yang penulis sendiri hadir. Di antaranya ialah kenduri kahwin dan yang paling kerap sekali ialah kenduri tahlil menyambut kedatangan bulan Ramadhan.
Pada 15/8/2009, jam 12.00 tengahari, kenduri tahlil arwah dan doa selamat telah diadakan di rumah Tuan Haji Yusof dan Puan Hjh. Maznah di Wangsa Maju. Sebenarnya dalam minggu tersebut, bermula pada 8/8 hinggalah 15/8/2009, penulis telah dijemput tidak kurang daripada 6 majlis kenduri. Penulis merasa terharu kerana telah diberi kepercayaan untuk memimpin bacaan Yasin dan Tahlil di rumah Tuan Hj Yusof dan Puan Hjh. Maznah. Inilah pertama kali bagi penulis memimpin bacaan di rumah warigh sendiri walaupun sebelum ini telah banyak dijemput untuk memimpin di rumah-rumah, masjid yang berdekatan rumah penulis.
Memang setiap tahun apabila datangnya bulan Sya'aban maka makanan melimpah ruah sehinggakan tidak larat lagi untuk kita menjamahnya. Namun demi tidak menghampakan permintaan orang yang menjemput maka, tak boleh tidak kita terpaksa hadir juga walaupun dalam satu hari ada 2-3 jemputan. Apabila ini berlaku, benarlah istilah yang diguna pakai oleh Tan Sri Anwar iaitu, yang pertama "Konyang", kemudian makan lagi, kita akan "Mongah". Seandainya kita sambung lagi maka kita akan "Hongeh" dan bersandar seperti ular sawa yang kekenyangan. Apa pun, inilah dia istilah yang ada di negeri kita yang tidak ada di negeri-negeri lain.

No comments: