Monday, September 7, 2009

Alahai Anak Omak!!!!!!!

Kutip bunga telur untuk buat lauk pada malam hari nanti.
Nak main gelonsor, gunakan tangga rumah.

Kalau nak dibandingkan kehidupan anak-anak Warigh Menuang tahun 60an dengan sekarang memang amat jauh bezanya. Mana tidaknya, zaman dahulu anak-anak Warigh Menuang hidup tidaklah semewah sekarang ini. Setiap tahun anak-anak Warigh Menuang kini dapat merasa pakaian baru dari kepala hinggalah ke kaki apabila tibanya Hari Raya. Ini tidak termasuk apabila masuk alam persekolahan baru, semuanya serba baru dan serba canggih. Harga setiap satu juga boleh tahan harganya.
Teringat penulis bila mengenangkan zaman dahulu bagaimana kami adik-beradik mengenakan pakaian untuk berhari raya. Kami hanya menggunakan kasut sekolah bila berjalan raya beramai-ramai. Dari jauh orang sudah kenal identiti kami dan anak siapakah yang datang. Ini disebabkan kami mempunyai ramai adik-beradik dan sikap arwah ayah kami yang begitu berjimat cermat demi untuk membesarkan anak-anaknya yang ramai seharusnya menjadi pengajaran bagi anak-anak sekarang ini.
Walaubagaimanapun keadaan anak-anak Warigh Menuang zaman dahulu, mereka dibesarkan dengan penuh ketelitian dalam bab menghormati orang tua, bab agama serta bab mengenal saudara mara baik jauh ataupun dekat. Inilah yang tidak terdapat pada anak-anak Warigh Menuang zaman ini walaupun dibesarkan dengan penuh kesempurnaan dalam segi materealistiknya.

No comments: