Monday, February 2, 2009

Yayasan Menuang Karim.

Salah satu agenda dalam mesyuarat post-mortem Warigh Menuang Karim yang diadakan pada 11/01/2009 ialah satu cadangan untuk menubuhkan Yayasan Menuang Karim.Selain itu ia juga bergerak sebagai sebuah koperasi yang akan memberi peluang kepada warigh-warigh yang berniaga dengan mengeluarkan produk-produk mereka sendiri.
Dalam mesyuarat tersebut, beberapa nama individu yang agak berpengaruh juga disebut dalam merealisasikan cadangan penubuhan yayasan tersebut.Ini merupakan satu perkembangan yang amat baik kerana ada pihak yang ingin menyumbang kepada penubuhan yayasan tersebut.
Bagi merealisasikan penubuhan Yayasan Menuang ini, pihak AJK mestilah bergerak dengan penuh dedikasi agar apa yang diwar-warkan tidak hanya tinggal sebagai satu cadangan.
Setiap perkembangan baru dalam membicarakan penubuhan Yayasan Menuang ini seharusnya digerakkan bersama-sama agar ia tidak mati begitu sahaja.AJK yang agak serasi dengan beberapa individu yang berpengaruh seharusnya bergerak pantas agar penubuhan yang dicanang-canangkan terlaksana.
Penulis sempat bertemu beberapa warigh dalam mengisi masa lapang sempena cuti sambutan Tahun Baru Cina yang lalu.Antaranya ialah berkunjung ke rumah Puan Hajjah Asmah Bte Hj. Majid dan Puan Jarah (Azizah) isteri kepada Almarhum Haji Sulaiman Bin Hj. Karim.Dalam pada itu penulis juga berkesempatan berbual melalui talipon dengan Prof. Madya Wan Latifah Bte. Wan Ariffin untuk mendapatkan beberapa bahan mengenai Dato' Menteri Hakim, iaitu Dato' Ujang Bin Menuang.Sememangnya Almarhum Dato' Ujang menjadi kebanggaan warigh Menuang dan ini seharusnya dinukilkan dalam satu tulisan yang akan menjadi bahan sejarah bagi seluruh warigh Menuang.
Adalah diharap seluruh warigh yang ada memberikan kerjasama yang jitu dan erat demi menghidupkan suasana erat warigh Menuang Karim.

No comments: