Wednesday, June 24, 2009

Tahniah Jamaluddin Bin Sabeh.

KUALA LUMPUR 15 Jun - Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin hari ini menyampaikan watikah pelantikan kepada seorang duta dan tiga pesuruhjaya tinggi Malaysia ke luar negara.
Dalam istiadat yang berlangsung di Istana Negara, turut menerima watikah pelantikan ialah Duta Besar Malaysia ke Finland, Cheah Choong Kit, serta Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke Bangladesh, Jamaluddin Sabeh, dan Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke Namibia, Mohd. Yusoff Abu Bakar, yang turut ditauliah sebagai Duta Besar Malaysia ke Angola dan Republik Demokratik Congo-Kinshasa
Jamaluddin, 54, anak kelahiran Selangor pula sebelum ini adalah Timbalan Ketua Pengarah (Komuniti Sosiobudaya) Jabatan Kerjasama ASEAN, Kementerian Luar; Setiausaha Kedua Wakil Tetap Malaysia ke Pertubuhan Bangsa Bersatu di New York; dan Konsul Malaysia di Pekan Baru, Indonesia.


VietNamNet – Jamaluddin Bin Sabeh, former Malaysian Consul General in HCM City received the HCM City insignia for his painstaking contribution to strengthening cooperative ties between Vietnam and Malaysia.

The insignia was granted on January 12, in recognition of his efforts at the end of his term in Vietnam.

At the ceremony, Deputy Chairman of the HCM City People’s Committee Nguyen Thien Nhan thanked Mr Jamaluddin Bin Sabeh for his positive contribution to the cooperative relations between the two countries.

During his term, Mr Jamaluddin Bin Sabeh established a Malaysian tourism office in HCM City and promoted the establishment of an education office there.

Mr Jamaluddin Bin Sabeh also thanked the Vietnamese State and the HCM City People’s Committee’s for their assistance in fulfilling his missions in Vietnam.

Tan Thuan



Jamaluddin Bin Sabeh adalah anak ke lima dari tujuh adik beradik yang dilahirkan oleh Saripah dan Sabeh. Salasilah keturunan beliau adalah daripada keturunan Ahmad dan Meriam.Perkongsian hidup di antara Ahmad dan Meriam maka lahirlah Saenah yang berkahwin dengan Mohd Said.
Warigh-Warigh Menuang Karim mengucapkan tahniah kepada Jamaluddin Bin Sabeh di atas perlantikan beliau sebagai Pesuruhjaya Kedutaan di Bangladesh.

No comments: