Monday, November 30, 2009

Tahniah - Warigh Kito Monang Saman EMI.


Setelah 10 tahun, penyanyi Aishah hari ini akhirnya berjaya mendapatkan penghakiman dari Mahkamah Tinggi terhadap syarikat EMI (Malaysia) Sdn Bhd yang disamannya kerana memungkiri perjanjian rakaman album pada 1996.

Hakim Datuk Tee Ah Sing memerintahkan syarikat rakaman itu membayar Aishah, atau nama sebenarnya Wan Aishah Wan Arifin, ganti rugi am, yang jumlahnya akan akan ditaksirkan kemudian oleh mahkamah, serta ganti rugi nominal sebanyak RM100.

"Bagaimanapun tuntutan ganti rugi khas ditolak mahkamah atas alasan Aishah gagal mengemukakan bukti terhadap tuntutan tersebut," kata peguam Hasnal Rezua Merican, yang mewakili Aishah, ketika ditemui media di luar mahkamah.

Peguam itu juga memberitahu tuntutan balas EMI bagi mendapatkan ganti rugi sebanyak RM93,071 daripada penyanyi tersebut turut ditolak dengan kos oleh mahkamah.

Penghakiman bertulis Hakim Tee itu dibacakan Timbalan Pendaftar Hilmiah Yusof dalam kamarnya pagi tadi.

Aishah, 44, penyanyi yang popular dengan lagu 'Janji Manismu' itu telah memfailkan saman terhadap EMI pada 6 Dis 1999 bagi menuntut ganti rugi RM406,000, termasuk ganti rugi am, pembayaran royalti, kos dan faedah kerana mendakwa EMI telah memungkiri kontrak yang dibuat antara kedua-dua pihak.

Penyanyi itu mendakwa EMI menamatkan kontraknya sebelum menerbitkan album ketiga seperti yang dijanjikan dalam kontrak yang ditandatanganinya pada 16 April 1996.

Aishah juga mendakwa walaupun kontraknya dengan EMI telah ditamatkan pada 16 Jun 1999, tetapi album hari raya berjudul "Pulanglah Perantau" yang dirakam sebelum itu telah dipasarkan sekitar Ramadhan tahun 2000.

Sementara itu, EMI dalam tuntutan balas mereka mendakwa Aishah enggan mengikuti program promosi album hari raya itu sehingga menyebabkan EMI terpaksa membatalkan program yang telah ditempah dan mengalami kerugian.

Aishah, ketika ditemui pemberita selepas prosiding mahkamah, menyifatkan pengorbanannya selama 10 tahun untuk memperjuangkan kes itu sebagai 'terbalas' dengan keputusan mahkamah yang memihaknya hari ini.

"Apa yang saya buat ini bukanlah kerana duit semata-mata, tetapi kerana prinsip dan kebenaran. Saya hendak buktikan bahawa syarikat-syarikat besar seperti ini tidak boleh bertindak sewenang-wenang terhadap anak seni.

"Bayangkan perasaan saya apabila menerima surat penamatan kontrak melalui pos ekspres sahaja. Saya harap artis-artis muda berhati-hatilah apabila hendak menandatangani kontrak, kalau boleh lantiklah peguam untuk membacakan hak mereka," nasihat Aishah.

EMI diwakili peguam Soo Siew Mei. BERNAMA

No comments: