Saturday, November 7, 2009

Warigh Menuang Tetamu Allah.

Apabila seseorang itu berkunjung ke Baitullah di Tanah Suci Mekah, maka bermakna dia menyahut panggilan Illahi untuk menunaikan ibadat Haji atau Umrah (kedua-duanya waktu musim Haji). Ini menjadikan dia sebagai Utusan/Tetamu Allah sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya:
"Orang yang mengerjakan Haji dan orang yang melakukan Umrah adalah menjadi "Utusan Allah". Jika mereka berdoa, nescaya Allah menerima doa mereka dan jika mereka memohon ampun, nescaya Allah mengampuni mereka". -Riwayat al-Nasai, Ibnu Majah, Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hibban daripada Abi Hurairah r.a.
Penulis mewakili warga Warigh Menuang ingin mengucapkan Selamat Pergi Dan Selamat Pulang kepada Tuan Haji Yusof dan Puan Hjh. Maznah kerana telah dijemput sebagai tetamu Allah untuk mengerjakan fardhu haji pada 12/11/2009 bersamaan Hari Khamis. Kedua-dua mereka akan berangkat dari rumah selepas fardhu Asar setelah mereka mendapat panggilan talipon daripada Tabung Haji. Sama-samalah kita doakan kesejahteraan kedua-dua mereka dan dianugerahkan dengan Haji yang mambrur.
"Para Hujjaj dan orang yang mengerjakan Umrah adalah Utusan Allah, Allah mengurniakan kepada mereka apa-apa yang dipinta dan memperkenankan doa mereka, disamping itu Allah menggantikan dirham yang telah mereka belanjakan dengan gandaan seribu kali seribu (satu juta) - Riwayat al-Baihaqi daripada Anas r.a.

No comments: