Saturday, December 12, 2009

Tahnik & Cukur Jambul Dea Qisha.


Bacaan Rawi Barzanji.
Tahnik & Cukur Dilakukan Oleh Bapa Saudara Dea Qisha.
Nenek Dea Qisha Dari Kedah.
Nenek Saudara Dari Seremban.
Datuk Saudara Dari Terengganu.
Datuk Dea Qisha melakukan Cukur Jambul.
Di antara hikmah tahnik adalah agar bayi itu merasa rasa manis sejak pertama kali menghirup udara di alam dunia ini. Dasar praktek ini adalah hadits berikut ini:Dari Abi Musa as berkata, "Aku mendapat kelahiran bayi, lalu bayi itu aku bawa kepada Rasulullah SAW. Beliau SAW lalu memberi nama bayi itu Ibrahim, lalu mentahniknya dengan kurma, serta mendoakannya agar mendapatkan keberkahan, lalu bayi itu dikembalikan kepada saya." (HR Bukhari dan Muslim)

Satu majlis tahnik dan cukur jambul telah diadakan di rumah Saudara Fahmi dan Yan Nazria di USJ Subang Jaya kerana kelahiran anak perempuan mereka iaitu Dea Qisha. Majlis tersebut dimulai dengan bacaan Rawi Kitab Barzanji, Selawat Kepada Rasulullah s.a.w, Marhaban dan doa yang didatangkan khas dari Kampung Pandan, Selangor.
Majlis tersebut telah dihadiri oleh sanak saudara baik yang jauh ataupun yang dekat serta rakan taulan kedua-dua pasangan ini. Penulis mewakili warigh-warigh yang ada senantiasa mendoakan kesejahteraan hidup kepada kedua-dua pasangan ini bersama-sama dengan anak-anak mereka.

No comments: